Tuesday, August 24, 2010

Rapporteur??Kejadah apa??

Mula-mula aku sendiri agak asing dengan perkataan yang menjadi tajuk post kali ini. Kejadah apekah rapporteur itu??Aku hanya tau sebutannya "repotua" kerana kerap keluar dari mulut sahabatku Ihsan. Selain menjadi penyelia banci bahagian Bangi, sahabatku yang memiliki Degree in Mechanical Engineering ini juga menjadi Rapporteur kepada Merdeka Center secara sambilan. Bayarannya agak memuaskan dengan hanya bekerja sebagai pencatit pandangan dan respons dari responden dalam seminar2 tertentu. Aku berminat sangat dengan kerja sebegini. Bukanlah kerana aku minat mencatit tetapi berada di dalam persekitaran yang membincangkan isu semasa, ekonomi,sosial, infrastruktur, agama dan mungkin sedikit politik. Merdeka Center telah dilantik oleh kerajaan negeri Selangor untuk mendapatkan maklumat dari peserta-peserta yang rata2 adalah ketua2 dalam sesuatu masyarakat. Antara maklumat yang diperlukan ialah mengenai infrastruktur, masalah2 yang berkaitan dan pandangan terhadap pelan jangka pendek negeri Selangor.

Walaupun sebenarnya aku lebih berminat untuk menjadi moderator, tetapi kekosongan nampaknya hanya pada jawatan rapporteur. Tak mengapalah. Yang penting sedikit sebanyak aku dapat menceduk dan analisa pandangan masyarakat dan sedikit sebanyak juga dapat aku melihat paradigma masyarakat sekitar Selangor. Mungkinkah minda mereka sudah seiring dengan pembangunan sosial dan ekonomi yang berlaku semenjak 10-15 tahun lepas? Semua itu akan terjawab esok. Tak sabar mahu sarung kemeja dan seluar licin untuk mencatit! Hohohoho

No comments:

Post a Comment