Tuesday, September 7, 2010

nota ringkas

Gua bukanlah anak Perdana Menteri dan Pak Menteri yang dijulang-julang rakan sebaya..
berpakaian mahal dan bermobil besar..
minum kopi hitam di Starbuck sambil menekan2 IPhone..mendabik dada yang mungkin kosong..

Gua jugak bukanlah anak Ketua Polis Negara yang boleh jadi kebal dengan undang-undang..

Gua juga bukan anak seorang Profesor mahupun Dekan universiti yang mudah mengenal ilmu-ilmu peringkat sarjana..

dan bukan jugak gua ini anak Pengarah Syarikat multi-juta yang menjadi kegilaan wanita dan calon cocok menantu kepada ibu-ibu mereka yang sibuk mengepalai NGO..

Tidak pulak gua ini anak seorang Artis Glamour yang sama2 menumpang populariti mak bapak gua dan menyelit2 dalam majalah hiburan..

Tapi entah kenapa gua rasa bangga jadi diri gua yang berbangsa Melayu Muslim yang diajar mak bapak untuk bersantun dan kenal asal gua..gua diajar makan menggunakan tangan kanan dan mengaji menggunakan lidi..secara tak formal gua terdedah dengan ilmu perubatan tradisional..dalam amalgamasi adat dan agama,gua bangga jadi unit bangsa yang terpanggil untuk mengekalkan jatidiri.

mungkin dengan aliran ini gua boleh jadi sama atau lebih hebat dari Bapak-Bapak dan Ibu-Ibu kepada anak-anak di atas..
Hang Tuah kata "Takkan Melayu hilang di dunia".HangPa pulak kata apa??

No comments:

Post a Comment