Sunday, June 26, 2011

kenduri tu..kenduri ni

Liat btol aku nak bangun pagi td bila mak aku kejutkan aku seawal pukul 8 pagi. Aku tau perjalanan jauh ke Tanjung Karang hari ni perlu rehat yang cukup dan berlebihan. Semalam sudah cukup aku memerah tenaga untuk kenduri tahlil arwah ayahku di rumah. Dari siang membawak ke malam. Tak henti-henti bekerja. Dari mengemas dalam rumah, belakang rumah sampailah merepair lampu di bahagian garaj yang rosak. Nasib baiklah ade ilmu electrical yang ciput. Boleh jugak tunjuk macho depan jiran-jiran. Hahahahaha. Walaupun berstatus pengganggur, gua tetap rasa gua engineer kelas pertama.

Ramai jugak tetamu semalam. Semua seakan terpanar dengan menu-menu yang dihidangkan. Mak aku masak nasi lemak ayam berempah, roti jala dan kuah kari, pulut kuning dan rendang. Sebagai anak emak, memang aku ni suka masakan mak aku. Tapi disebabkan sibuk melayan tetamu, aku sendiri pun dapat makan pulut kuning je. Terima kasih buat rakan-rakan karib yang datang. Kamal, Mail dan isterinya Iffa, Ajib dan isterinya Yati dan anak Samir Nasri, Dr. Johari dan Ehsan Shahwahid. Ada beberapa member yang tak dapat dtg kerana ada kenduri lain katanya. Yang paling penting, buah hati aku, Xera pun datang! Woohoo!!! Bangga aku tunjuk dekat makcik-makcik bakal bini. Hahahaha. Thanx yang!

Dari malam tadi mak aku dah ingatkan tentang kenduri hari ni di Tanjung Karang. Pakcik Rahman Parjo dan makcik Azzah ni memang bestfriend arwah ayahku dan mak. Bayangkanlah, dorang ni dulu pengapit mak aku. Punyelaa rapat. Arwah ayah aku siap duduk serumah waktu bujang dengan pakcik Rahman ni. Tapi dia ditugaskan di Stesen Mardi Tanjung Karang. Terpaksalah bawak diri jauh. Anak dia K.A.H.W.I.N hari ni. Dua serentak plak tuh. Dah tak lalu aku nak tengok pengantin sebulan dua nih. Tiap-tiap minggu!

Yang best sebab Lebuhraya Kuala Lumpur-Kuala Selangor yang baru dibuka 24 Jun tu menawarkan tol percuma selama 2 minggu. Aku hanya perlukan masa 1 jam 15 minit je nak ke Tanjung Karang. Memang dekat. Dahla memang aku nih bukan kaki speeding. Kira cepat gile la tuh. Aku cadangkan korang yang nak ke Kuala Selangor, Tanjung Karang, Ijok or belah-belah sana, naiklaa highway nih. LANCAR!! TOL PUN TGH TAKDE!!

Apa yang aku tau aku tersandar lepas balik dari sana. Mungkin sebab aku tibai macam gila sup tulang kat Tanjung Karang tadi. Terer btol wak-wak,bibik-bibik kat sana masak. Lembut dan sedap gile. Semangkuk penuh aku tala. Nasib baik takde darah tinggi. Kalau tak on the spot tumbang. Terpaksa aku stay Hospital Tanjung Karang.





No comments:

Post a Comment